Wyzwanie
E-commerce z szeroką ofertą odzieży nie potrafił efektywnie wykorzystać danych o wcześniejszych zakupach klientów. Mimo bogatej historii transakcji, system rekomendacji był dość podstawowy i nie zwracał uwagi na preferencje kupujących. W takiej sytuacji cross- i up-selling były praktycznie niemożliwe, a kupujący dostawali nietrafione sugestie kolejnych produktów.
Firma postanowiła wdrożyć system ze spersonalizowanymi rekomendacjami w oparciu o ostatnio kupowane produkty.
Działanie
- Analiza historii zakupów
Wszystkie dane o transakcjach klienta przesłano do iPresso – jakie produkty kupił, kiedy, w jakich kategoriach, jakie były ich cechy (np. typ materiału, rozmiar). - Integracja ramek rekomendacji z Vertex AI
Sklep internetowy połączył sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe z rekomendacjami produktowymi. Klientowi wyświetlały się rzeczy konkretnie dopasowane do ostatnich zakupów, dodatkowo rekomendacje dynamicznie się zmieniały - w zależności od tego, co robił na WWW. - Rekomendacje produktów uzupełniających
Na stronach produktowych i w koszyku dynamicznie wyświetlano sekcje typu "Frequently Bought Together". Rekomendacje były precyzyjnie dopasowane do aktualnie przeglądanych lub dodanych do koszyka produktów, bazując na wcześniejszych zakupach podobnych klientów. - Automatyczne e-maile po zakupie
Po sfinalizowaniu transakcji, klienci otrzymywali spersonalizowane e-maile z rekomendacjami produktów, które pasowały do ich ostatniego zakupu (np. “Kup kurtkę skórzaną z naszej najnowszej kolekcji i uzupełnij swoją stylizację").
Efekty
- Firma zaobserwowała wzrost średniej wartości zamówienia o 14%. Klienci znacznie częściej dodawali do koszyka dodatkowe, polecane produkty, które idealnie pasowały do ich potrzeb i zainteresowań.
- Klienci, którzy otrzymywali spersonalizowane rekomendacje po zakupie, częściej wracali do sklepu, aby dokonać kolejnych transakcji. Retencja wzrosła o 18%.
- Klienci doceniali to, że sklep rozumie ich potrzeby i oferuje im dokładnie to, czego szukają lub co może ich zainteresować. Kampania z ankietami NPS wysłana przez iPresso pokazała, że zadowolenie klientów wzrosło o 19%.