← Powrót do bazy wiedzy

Co to jest Marketing Automation?

6 min. czytania
Ostatnia aktualizacja:
Wyobraź sobie, że obsługujesz klienta. Dzwonisz do niego, piszesz maile, przygotowujesz propozycje, polecasz materiały, przypominasz o wydarzeniach, przekierowujesz na strony internetowe. Mówiąc krótko jedynym czego nie robisz, to klikasz za niego. Sporo pracy, prawda? Wyobraź sobie teraz, że w ten sam sposób musisz obsłużyć ich 50 dziennie. Sporo, co? Co powiesz, gdy będzie ich nie 50-ciu ale 500? Albo 10 tysięcy? Dzięki Marketing Automation możliwe jest obsłużenie każdego z nich w sposób indywidualny, możesz działać w spersonalizowany sposób na dużą skalę. Z iPresso korzystają firmy, które w ten sposób komunikują się z milionami użytkowników. Z każdym z nich indywidualnie co do czasu, kanału komunikacji, treści czy formy przekazu.

Bardziej techniczna i branżowa definicja Marketing Automation:

Marketing Automation (MA, system do automatyzacji marketingu lub system automatyzacji procesów marketingowych), to system, składający się z wielu połączonych ze sobą narzędzi, który gromadzi dane o odbiorcach i na ich podstawie umożliwia prowadzenie zautomatyzowanej i spersonalizowanej komunikacji w wielu kanałach.

System Marketing Automation gromadzi dane według następujących kategorii:

  • atrybuty - cechy (dane o użytkownikach np. e-mail, imię, miasto)
  • behawioralne - aktywności (np. wejście na stronę www, kliknięcie w link)
  • transakcyjne - zakupy (np. złożenie zamówienia)
  • zgody na przetwarzanie danych osobowych

System Marketing Automation wykorzystuje takie kanały komunikacji jak:

  • e-mail
  • sms
  • web push, mobile push
  • www (on-site)
  • in app (mobile app)
  • social media (np. FB messenger) 
  • komunikatory (np. WhatsApp)

Najczęstsze zastosowania Marketing Automation:

  • Lead Nurturing - edukacja potencjalnych klientów prowadząca do zakupu
  • porzucone koszyki w sklepie internetowym
  • zaawansowana segmentacja bazy
  • analiza danych
  • prowadzenie komunikacji do odbiorców anonimowych i konwersja na zarejestrowanych
  • powiadomienia do segmentów odbiorców (desktop, mobile, aplikacje)
  • promocje z elementami personalizacji
  • rekomendowanie produktów i usług
  • zarządzanie ruchem na www w zależności od odbiorcy
  • procesy zautomatyzowanej obsługi klienta (onboarding, samouczki, artykuły)
  • spójna, zintegrowana i zautomatyzowana komunikacja w Customer Journey
  • badania ankietowe
  • zwiększenie konwersji przez automatyczne dynamiczne i wartościowe treści
  • rozszerzenie usługi o komunikację

Powyżej przedstawiono jedynie kilka przykładów, do czego automatyzacja marketingu może być stosowana. Sam Marketing Automation jest dość elastyczny, o czym świadczy, chociażby fakt wykorzystywania rozwiązań automatyzacyjnych praktycznie w każdej branży oraz ciągły wzrost inwestycji z nimi związanych.

Podstawowe narzędzia Marketing Automation

Zarządzanie bazą kontaktów
Zarządzanie kontaktami i gromadzenie danych na ich temat (atrybutów, aktywności) bezpośrednio przez system oraz z innych zintegrowanych aplikacji i systemów.

Rys. 1 Zarządzanie bazą kontaktów w Marketing Automation

Automatyczne monitorowanie kontaktów
Zbieranie danych o aktywnościach kontaktów na stronie www i w aplikacjach.

Obsługa spersonalizowanych kampanii e-mail
Wysyłanie e-maili z personalizacją w postaci wykorzystania atrybutów poszczególnych kontaktów, ale także elementów (bloków treści) dobieranych automatycznie.

Rys. 2 Personalizacja wiadomości w Marketing Automation

Formularze na www
Formularze do wstawienia na stronie lub w postaci np. okienka pop-up do pobierania danych o leadach i budowania bazy kontaktów. Dane automatycznie wpadają do bazy systemu i pozwalają na dalsze działania systemu.

Testy A/B/X
Testowanie różnych wariantów komunikacji (m.in. e-mail, push) z automatycznym wyborem najskuteczniejszej wersji wg zadanych kryteriów i automatyczne dalsze procedowanie kampanii.

Komunikacja on-site
Wyzwalanie komunikatów w czasie rzeczywistym (Real Time Marketing) na www w różnych formach (np. pop-up, baner) dla użytkowników spełniających określone kryteria.

Rys. 3 Edytor pop-up do komunikacji on-site

Segmentacja
Tworzenie segmentów kontaktów w oparcia o zaawansowane kryteria zawierające atrybuty, aktywności z wieloma parametrami.

Rys. 4 Segmentacja w Marketing Automation

Scoring
Nadawanie (i odejmowanie) punktów kontaktom za spełnienie określonych warunków (np. posiadanie danego atrybutu, wykonanie określonej aktywności). Scoring dzieli się na scoring demograficzny oraz behawioralny.

Rys. 5 Scoring w Marketing Automation

Scenariusze Marketing Automation
Projektowanie (w formie wizualnej) wielowątkowych, wielokanałowych scenariuszy komunikacji działających automatycznie i automatycznie klasyfikujących kontakty.

Rys. 6 Scenariusz Marketing Automation

Nieoczywiste Zastosowania Marketing Automation

Windykacja
Miękka windykacja w postaci cyklu przypomnień o płatnościach wraz z elementami edukacji oraz stopniowaniem eskalacji na inne kanały komunikacji

Onboarding pracowników
Wprowadzanie nowych pracowników do firmy z wysyłaniem e-maili z informacjami oraz zaliczaniem kolejnych punktów, wypełnianiem ankiet.

Badania satysfakcji klienta
Oceny punktowe NPS, ankiety opinii wysyłane na e-mail w reakcji na konkretną aktywność klienta.

Zautomatyzowane szkolenie
Wysyłanie e-maili w odcinkach z treściami edukacyjnymi oraz testów w formie ankiet.

Dlaczego warto skorzystać z rozwiązań Marketing Automation? Co Ci da automatyzacja marketingu?

Jeśli masz sklep internetowy, to inwestujesz w jego promocję, która ma przecież ostatecznie przełożyć się na zwiększenie ruchu w nim (ściągnięcie nowych użytkowników), to mówiąc wprost – nie chcesz, aby ta praca, przeprowadzone analizy i pieniądze poszły do piachu. Inaczej mówiąc: skoro już tyle wydajesz na ruch w sklepie to chcesz, aby byli z tego klienci i sprzedaż.

Marketing Automation najczęściej wkracza właśnie w tym monecie (gdy potencjalny klient pojawia się na stronie / w sklepie internetowym). Bada go w ułamku sekundy i na podstawie analizy w odpowiednim momencie zachęca, zwraca uwagę odpowienim komunikatem.
Wszystko to dzieje się automatycznie - system sam zbiera potrzebne dane, zapisuje je w indywidualnym profilu odbiorcy, buduje ścieżkę jego aktywności na linii czasu.
Dzięki MA oszczędza się znacznie na czasie, nie trzeba przeskakiwać między wieloma oknami i z mozołem analizować różnorodnych tabelek, porównywać z innymi klientami i zapisywać wniosków. W systemie do Marketing Automation iPresso wszystko pokazane jest przejrzyście i holistycznie.

Działania Marketing Automation przyczyniają się istotnie do zmiany anonimowego potencjalnego klienta w Klienta, a w dalszej kolejności w klienta lojalnego i chętniej wracającego.

Bardziej zaawansowane użycie Marketing Automation wychodzi znacznie ponadto i wspiera również m.in. pozyskiwanie użytkowników przez integrację z systemami reklamowymi, co przekłada się na szerszy zakres możliwych interakcji, a co za tym idzie wzrost prawdopodobieństwa przekonania odbiorcy.


Firmy B2B i B2C budują bazy danych swoich klientów do użycia w Marketing Automation

Fundamentem działania automatyzacji marketingu jest baza kontaktów, odbiorców komunikacji, którzy wyrazili na nią zgodę. System Marketing Automation sam, automatycznie potrafi uzupełniać informacje o kontaktach i dzięki temu wzbogacać bazę danych. Korzystanie z komunikacji bezpośredniej, za zgodą odbiorców w sposób spersonalizowany, lepiej odpowiada na potrzeby. Taka komunikacja może być znacznie skuteczniejsza, może dobrze wspierać inne typowo zasięgowe kanały, ale co bardzo ważne jest po prostu tania.

Tutaj też wchodzimy w pojęcie tzw. CDP (Customer Data Platform), czyli platformy danych klienckich czy konsumenckich. Tę rolę także w przypadku firm B2C coraz częściej pełnią rozwinięte systemy Marketing Automation.


Jak zacząć działać z Marketing Automation?

Automatyzacja marketingu nie musi być od razu bardzo zaawansowana i spinać większości procesów w firmie. Najlepiej rozpocząć od czegoś mniejszego i relatywnie prostego do wprowadzenia. To może być na przykład wysyłka cyklu e-maili dla nowych kontaktów albo newsletter z dynamiczną treścią. Z czasem wprowadzać kolejne elementy i procesy. Krok po kroku, ale konsekwentnie i na bieżąco rozwijać, doglądać co działa dla nas w automatyzacji, a co nie.

Po kilku miesiącach można mieć już całkiem zaawansowaną maszynę, która pracuje jak sztab pozyskania i obsługi klienta 24 godziny 7 dni w tygodniu.

Użytkownicy iPresso potrafią mieć nawet kilkaset działających non-stop scenariuszy automatyzacji wykonujących pracę już od kilku lat w praktycznie niezmienionej formie.


Marketing automation dla początkujących?

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się wysyłać newsletter, przeprowadzić kampanię w wyszukiwarce czy choćby zarządzać sklepem internetowym to z podstawami Marketing Automation naprawdę nie będzie problemu.

Na naszym blogu znajdziesz kilka rad jak lepiej wykorzystać Marketing Automation.


Ile czasu zajmie wdrożenie Marketing Automation? Będzie drogo?

A właśnie, że nie! To jeden z często powtarzanych mitów. Wiele zależy od tego jak się do tego zabieramy, co chcemy osiągnąć i od jakiej skali zaczynamy.

Jeśli chcesz rozwijać firmę i myśleć o jej wzroście (jako pracownik marketingu, sprzedaży i jako niezależny przedsiębiorca) to działasz, tworząc systemy i procesy, które umożliwiają skalowania działalności.


Czy wycofanie wsparcia dla 3rd party cookies wpłynie na działanie Marketing Automation?

Dla marketerów, którzy od dłuższego już czasu dbają o higienę bazy oraz przede wszystkim o zgody na przetwarzanie danych osobowych i w oparciu o to budują scenariusze automatyzacji - paradoksalnie będzie to działać dobrze, bo daje przewagę konkurencyjną i lepsze dopasowanie się do zmieniających trendów odbiorców.

Dla tych, którzy bazują głównie na ruchu anonimowym pozyskiwanym z serwisów zewnętrznych z wykorzystaniem zewnętrznych mechanizmów i platform łączących cookiesy będzie sporą zmianą i wymusi przestawienie się na komunikację 1st party data. Dodatkowo budowanie własnej bazy, dbanie o właściwe zgody na przetwarzanie danych.

Więcej eksperckich artykułów na tematy związane z marketing automation znajdziesz na naszym blogu Marektingautomagic.pl

Wypróbuj iPresso już teraz!

wybierz opcję na swoje potrzeby

iPresso BASIC

  • 30-dniowy trial za 0zł
  • Bez zobowiązań
  • Działasz, jak chcesz
Rozpocznij trial

iPresso ENTERPRISE

Rozwiązania dopasowane do branży. Zbuduj unikalną przewagę z technologią i wsparciem rozumiejącym specyfikę Twojej firmy.

Umów demo
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Wykorzystywane są one między innymi do lepszego spersonalizowania reklam pod Twoje indywidualne preferencje. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Zgadzam się