← Powrót do bazy wiedzy
6
min. czytania
Ostatnia aktualizacja:

Co to jest Marketing Automation?

Wyobraź sobie, że obsługujesz klienta. Dzwonisz do niego, piszesz maile, przygotowujesz propozycje, polecasz materiały, przypominasz o wydarzeniach, przekierowujesz na strony internetowe. Mówiąc krótko jedynym czego nie robisz, to klikasz za niego. Sporo pracy, prawda? Wyobraź sobie teraz, że w ten sam sposób musisz obsłużyć ich 50 dziennie. Sporo, co? Co powiesz, gdy będzie ich nie 50-ciu ale 500? Albo 10 tysięcy? Dzięki Marketing Automation możliwe jest obsłużenie każdego z nich w sposób indywidualny, możesz działać w spersonalizowany sposób na dużą skalę. Z iPresso korzystają firmy, które w ten sposób komunikują się z milionami użytkowników. Z każdym z nich indywidualnie co do czasu, kanału komunikacji, treści czy formy przekazu.

Bardziej techniczna i branżowa definicja Marketing Automation:

Marketing Automation (MA, system do automatyzacji marketingu lub system automatyzacji procesów marketingowych), to system, składający się z wielu połączonych ze sobą narzędzi, który gromadzi dane o odbiorcach i na ich podstawie umożliwia prowadzenie zautomatyzowanej i spersonalizowanej komunikacji w wielu kanałach.

Zakres narzędzi, które łączy w sobie system do Marketing Automation może być mniej lub bardziej rozbudowany, w zależności od potrzeb użytkownika oraz firmy. iPresso posiada tutaj własne Centrum Integracji z gotowymi rozwiązaniami, jak i daje dość szerokie pole do manewru w integrowaniu narzędzi, do których użytkownicy są już przyzwyczajeni.

iPresso centrum integracji
Rys.1 Centrum Integracji iPresso

System Marketing Automation gromadzi dane:

  • atrybuty - cechy (dane o użytkownikach np. e-mail, imię, miasto)
  • behawioralne - aktywności (np. wejście na stronę www, kliknięcie w link)
  • transakcyjne - zakupy (np. złożenie zamówienia)
  • zgody na przetwarzanie danych osobowych

Są one zapisywane w indywidualnych profilach odwiedzających oraz już zapisanych do bazy (np. poprzez formularze, newsletter lub z innego źródła). Dzięki danym zahaczającym o różne rodzaje aktywności i skupiającym się na osobnych aspektach, odbiorców można łatwiej i dokładniej poddać segmentacji (o której będzie jeszcze mowa). 

Segmentacja bazy kontaktów w iPresso Marketing Automation System
Rys. 2 Segmentacja Marketing Automation

Sama segmentacja jest niezbędna w komunikacji marketingowej, by zapewnić odbiorcom uczucie szczególności, wyniesienia ponad tłum, zainteresowania ze strony firmy oraz świadomości, że swoimi działaniami odbiorcy bezpośrednio wpływają na rozwój firmy. Ta świadomość przynależności oraz symetrycznej relacji, sprawia, że lojalność względem firmy lub brandu łatwiej i szybciej się kształtuje.

System Marketing Automation wykorzystuje takie kanały komunikacji jak:

  • e-mail
  • sms
  • web push, mobile push
  • www (on-site)
  • in app (mobile app)
  • social media (np. FB messenger) 

Każdy specjalista od marketingu przyzna, że jeden kanał komunikacji, jak np. social media jest niewystarczający do skutecznego porozumiewania się z odbiorcami oraz szukania dojścia do nowych grup potencjalnych klientów. 

Z drugiej strony nie każdy w firmie jest marketing specialist — i nie musi. Zaprojektowanie komunikacji to często efekt prac kilku działów, a wszystkie one potrzebują danych. Zebranie ich, ujednolicenie przekazu, dookreślenie potrzeb odbiorców w segmentach, opracowanie stylu, punktów styku na Customer Journey, to wszystko nie ma sensu, jeśli firma uzależnia się od jednego kanału i przepycha dużą ilość reklamowych treści wąskim gardłem.

Drugą sprawą jest zawodność. Social media dla przykładu rzadko się wyłączają, ale od wielkiego dzwonu to robią. 

Scenariusze marketing automation w iPresso
Rys. 3 Scenariusz Marketing Automation

W takim wypadku nawet najlepszy scenariusz Marketing Automation, który opiera się tylko na jednym kanale, nie spełni swoich funkcji. Zawsze warto korzystać z kilku kanałów nie tylko dla zwiększenia potencjalnych zasięgów, ale również dla bezpieczeństwa — by nie lokować środków na reklamę w jednej opcji, bez planu B, C, wersja finalna ver 2 itp.

Najczęstsze zastosowania Marketing Automation:

  • Lead Nurturing - edukacja potencjalnych klientów prowadząca do zakupu
  • porzucone koszyki w sklepie internetowym
  • zaawansowana segmentacja bazy
  • analiza danych
  • prowadzenie komunikacji do odbiorców anonimowych i konwersja na zarejestrowanych
  • powiadomienia do segmentów odbiorców (desktop, mobile, aplikacje)
  • promocje z elementami personalizacji
  • rekomendowanie produktów i usług
  • zarządzanie ruchem na www w zależności od odbiorcy
  • procesy zautomatyzowanej obsługi klienta (onboarding, samouczki, artykuły)
  • spójna, zintegrowana i zautomatyzowana komunikacja w Customer Journey
  • badania ankietowe
  • zwiększenie konwersji przez automatyczne dynamiczne i wartościowe treści
  • rozszerzenie usługi o komunikację

Powyżej przedstawiono jedynie kilka przykładów, do czego automatyzacja marketingu może być stosowana. Sam Marketing Automation jest dość elastyczny, o czym świadczy, chociażby fakt wykorzystywania rozwiązań automatyzacyjnych praktycznie w każdej branży oraz ciągły wzrost inwestycji z nimi związanych. 

Każda firma bez względu na produkt, profil i specyfikę swojej działalności musi komunikować się ze swoimi klientami, potencjalnymi klientami i doskokowymi odbiorcami. System do Marketing Automation od iPresso pozwala tworzyć scenariusze, komunikaty oraz wdrażać unikalne pomysły w sposób spójny i wielowymiarowy (będą one w stanie sprawdzić się na niejednym rynkowym gruncie).

Dlaczego warto skorzystać z rozwiązań Marketing Automation? Co ci da automatyzacja?

Jeśli masz sklep internetowy, to inwestujesz w jego promocję, która ma przecież ostatecznie przełożyć się na zwiększenie ruchu w nim (ściągnięcie nowych użytkowników), to mówiąc wprost – nie chcesz, aby ta praca, przeprowadzone analizy i pieniądze poszły do piachu.

Marketing Automation najczęściej wkracza właśnie w tym monecie (gdy potencjalny klient pojawia się na stronie internetowej lub w sklepie internetowym). Bada go w ułamku sekundy i na podstawie analizy stara się poprowadzić, zachęcić, zwrócić uwagę w taki sposób, aby najlepiej odpowiedzieć na jego potrzeby.

Wszystko to dzieje się bez ciebie, system sam zbiera potrzebne dane, zapisuje je w indywidualnym profilu odbiorcy, pokazuje ścieżkę jego działań na linii czasu i zapewnia dostęp do wszystkiego, czego użytkownik potrzebuje do zbudowania, rozwinięcia lub udoskonalenia komunikacji, promocji i oferty. Wybór należy do użytkownika. 

Dzięki MA oszczędza on znacznie na czasie, nie musi przeskakiwać między wieloma oknami i z mozołem analizować różnorodnych tabelek, porównywać z innymi klientami i zapisywać wnioski. W systemie do Marketing Automation iPresso wszystko pokazane jest przejrzyście i holistycznie.

Działania Marketing Automation przyczyniają się istotnie do zmiany anonimowego potencjalnego klienta w Klienta, a w dalszej kolejności w klienta lojalnego i chętniej wracającego.

Chociaż to tylko przykład, to prezentuje on jedno z popularniejszych i dosyć oczywistych zastosowań, które są w stanie bardzo pomóc w realizowaniu krótko i długoterminowych celów.

Bardziej zaawansowane użycie Marketing Automation wychodzi znacznie ponadto i wspiera również m.in. pozyskiwanie użytkowników przez integrację z systemami reklamowymi, co przekłada się na szerszy zakres możliwych interakcji, a co za tym idzie wzrost prawdopodobieństwa przekonania odbiorcy do siebie.

Jeśli masz sklep internetowy to zapewne korzystasz z platformy e-commerce – Marketing Automation pozwala pełniej wykorzystać jej potencjał, lepiej obsłużyć klientów, zwiększyć cross-sell, up-sell, znacząco wzmocnić działania promocyjne lub w ogóle pozwolić na ich prowadzenie.


Firmy B2B i B2C budują bazy danych swoich klientów do użycia w Marketing Automation

Fundamentem działania automatyzacji marketingu jest baza kontaktów, odbiorców komunikacji, którzy wyrazili na nią zgodę. System Marketing Automation sam, automatycznie potrafi uzupełniać informacje o kontaktach i dzięki temu wzbogacać bazę danych. Korzystanie z komunikacji bezpośredniej, za zgodą odbiorców w sposób spersonalizowany, lepiej odpowiada na potrzeby. Taka komunikacja może być znacznie skuteczniejsza, może dobrze wspierać inne typowo zasięgowe kanały, ale co bardzo ważne jest po prostu tania.

Tutaj też wchodzimy w pojęcie tzw. CDP, czyli platformy danych klienckich czy konsumenckich. Tę rolę także w przypadku firm B2C coraz częściej pełnią rozwinięte systemy Marketing Automation.


Jak zacząć działać z Marketing Automation?

Automatyzacja marketingu nie musi być od razu bardzo zaawansowana i spinać większości procesów w firmie. Najlepiej rozpocząć od czegoś mniejszego i relatywnie prostego do wprowadzenia. To może być na przykład wysyłka cyklu e-maili dla nowych kontaktów albo newsletter z dynamiczną treścią. Z czasem wprowadzać kolejne elementy i procesy. Krok po kroku, ale konsekwentnie i na bieżąco rozwijać, doglądać co działa dla nas w automatyzacji, a co nie.

Po kilku miesiącach można mieć już całkiem zaawansowaną maszynę, która pracuje jak sztab pozyskania i obsługi klienta 24 godziny 7 dni w tygodniu.

Użytkownicy iPresso potrafią mieć nawet kilkaset działających non-stop scenariuszy automatyzacji wykonujących pracę już od kilku lat w praktycznie niezmienionej formie.


Marketing automation dla początkujących?

Jeśli kiedykolwiek komuś zdarzyło Ci się wysyłać newsletter, przeprowadzić kampanię w wyszukiwarce czy choćby zarządzać sklepem internetowym to z podstawami Marketing Automation naprawdę nie będzie problemu. Masz już swój biznes, działasz w branży, którą znasz i poznajesz coraz lepiej, potrzebujesz jednak narzędzi, które zapewnią Ci wsparcie i możliwości realizacji Twoich celów.

Na naszym blogu znajdziesz kilka rad jak lepiej wykorzystać Marketing Automation.


Ile czasu zajmie wdrożenie Marketing Automation? Będzie drogo?

A właśnie, że nie! To jeden z często powtarzanych mitów. Wiele zależy od tego jak się do tego zabieramy, co chcemy osiągnąć i od jakiej skali zaczynamy.

Jeśli chcesz rozwijać firmę i myśleć o jej wzroście (jako pracownik marketingu, sprzedaży, analityk i jako niezależny przedsiębiorca) to działasz tworząc systemy i procesy, które umożliwiają skalowania działalności.


Czy wycofanie wsparcia dla 3rd party cookies wpłynie na działanie Marketing Automation?

Dla marketerów, którzy od dłuższego już czasu dbają o higienę bazy oraz przede wszystkim o zgody na przetwarzanie danych osobowych i w oparciu o to budują scenariusze automatyzacji - paradoksalnie będzie to działać dobrze, bo daje przewagę konkurencyjną i lepsze dopasowanie się do zmieniających trendów odbiorców.

Dla tych, którzy bazują głównie na ruchu anonimowym pozyskiwanym z serwisów zewnętrznych z wykorzystaniem zewnętrznych mechanizmów i platform łączących cookiesy będzie sporą zmianą i wymusi przestawienie się z komunikacji 3rd party data na komunikację 1st party data. Dodatkowo budowanie własnej bazy, dbanie o właściwe zgody na przetwarzanie danych.

Załóż darmowy trial iPresso Basic 

Sprawdź również:


Więcej eksperckich artykułów na tematy związane z marketing automation znajdziesz na naszym blogu Marektingautomagic.pl

Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Wykorzystywane są one między innymi do lepszego spersonalizowania reklam pod Twoje indywidualne preferencje. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Zgadzam się