Marketing Automation (MA, system do automatyzacji marketingu lub system automatyzacji procesów marketingowych), to system, składający się z wielu połączonych ze sobą narzędzi, który gromadzi dane o odbiorcach i na ich podstawie umożliwia prowadzenie zautomatyzowanej i spersonalizowanej komunikacji w wielu kanałach.
System Marketing Automation gromadzi dane według następujących kategorii:
System Marketing Automation wykorzystuje takie kanały komunikacji jak:
Najczęstsze zastosowania Marketing Automation:
Powyżej przedstawiono jedynie kilka przykładów, do czego automatyzacja marketingu może być stosowana. Sam Marketing Automation jest dość elastyczny, o czym świadczy, chociażby fakt wykorzystywania rozwiązań automatyzacyjnych praktycznie w każdej branży oraz ciągły wzrost inwestycji z nimi związanych.
Zarządzanie bazą kontaktów
Zarządzanie kontaktami i gromadzenie danych na ich temat (atrybutów, aktywności) bezpośrednio przez system oraz z innych zintegrowanych aplikacji i systemów.
Automatyczne monitorowanie kontaktów
Zbieranie danych o aktywnościach kontaktów na stronie www i w aplikacjach.
Obsługa spersonalizowanych kampanii e-mail
Wysyłanie e-maili z personalizacją w postaci wykorzystania atrybutów poszczególnych kontaktów, ale także elementów (bloków treści) dobieranych automatycznie.
Formularze na www
Formularze do wstawienia na stronie lub w postaci np. okienka pop-up do pobierania danych o leadach i budowania bazy kontaktów. Dane automatycznie wpadają do bazy systemu i pozwalają na dalsze działania systemu.
Testy A/B/X
Testowanie różnych wariantów komunikacji (m.in. e-mail, push) z automatycznym wyborem najskuteczniejszej wersji wg zadanych kryteriów i automatyczne dalsze procedowanie kampanii.
Komunikacja on-site
Wyzwalanie komunikatów w czasie rzeczywistym (Real Time Marketing) na www w różnych formach (np. pop-up, baner) dla użytkowników spełniających określone kryteria.
Segmentacja
Tworzenie segmentów kontaktów w oparcia o zaawansowane kryteria zawierające atrybuty, aktywności z wieloma parametrami.
Scoring
Nadawanie (i odejmowanie) punktów kontaktom za spełnienie określonych warunków (np. posiadanie danego atrybutu, wykonanie określonej aktywności). Scoring dzieli się na scoring demograficzny oraz behawioralny.
Scenariusze Marketing Automation
Projektowanie (w formie wizualnej) wielowątkowych, wielokanałowych scenariuszy komunikacji działających automatycznie i automatycznie klasyfikujących kontakty.
Windykacja
Miękka windykacja w postaci cyklu przypomnień o płatnościach wraz z elementami edukacji oraz stopniowaniem eskalacji na inne kanały komunikacji
Onboarding pracowników
Wprowadzanie nowych pracowników do firmy z wysyłaniem e-maili z informacjami oraz zaliczaniem kolejnych punktów, wypełnianiem ankiet.
Badania satysfakcji klienta
Oceny punktowe NPS, ankiety opinii wysyłane na e-mail w reakcji na konkretną aktywność klienta.
Zautomatyzowane szkolenie
Wysyłanie e-maili w odcinkach z treściami edukacyjnymi oraz testów w formie ankiet.
Jeśli masz sklep internetowy, to inwestujesz w jego promocję, która ma przecież ostatecznie przełożyć się na zwiększenie ruchu w nim (ściągnięcie nowych użytkowników), to mówiąc wprost – nie chcesz, aby ta praca, przeprowadzone analizy i pieniądze poszły do piachu. Inaczej mówiąc: skoro już tyle wydajesz na ruch w sklepie to chcesz, aby byli z tego klienci i sprzedaż.
Marketing Automation najczęściej wkracza właśnie w tym monecie (gdy potencjalny klient pojawia się na stronie / w sklepie internetowym). Bada go w ułamku sekundy i na podstawie analizy w odpowiednim momencie zachęca, zwraca uwagę odpowienim komunikatem.
Wszystko to dzieje się automatycznie - system sam zbiera potrzebne dane, zapisuje je w indywidualnym profilu odbiorcy, buduje ścieżkę jego aktywności na linii czasu.
Dzięki MA oszczędza się znacznie na czasie, nie trzeba przeskakiwać między wieloma oknami i z mozołem analizować różnorodnych tabelek, porównywać z innymi klientami i zapisywać wniosków. W systemie do Marketing Automation iPresso wszystko pokazane jest przejrzyście i holistycznie.
Działania Marketing Automation przyczyniają się istotnie do zmiany anonimowego potencjalnego klienta w Klienta, a w dalszej kolejności w klienta lojalnego i chętniej wracającego.
Bardziej zaawansowane użycie Marketing Automation wychodzi znacznie ponadto i wspiera również m.in. pozyskiwanie użytkowników przez integrację z systemami reklamowymi, co przekłada się na szerszy zakres możliwych interakcji, a co za tym idzie wzrost prawdopodobieństwa przekonania odbiorcy.
Fundamentem działania automatyzacji marketingu jest baza kontaktów, odbiorców komunikacji, którzy wyrazili na nią zgodę. System Marketing Automation sam, automatycznie potrafi uzupełniać informacje o kontaktach i dzięki temu wzbogacać bazę danych. Korzystanie z komunikacji bezpośredniej, za zgodą odbiorców w sposób spersonalizowany, lepiej odpowiada na potrzeby. Taka komunikacja może być znacznie skuteczniejsza, może dobrze wspierać inne typowo zasięgowe kanały, ale co bardzo ważne jest po prostu tania.
Tutaj też wchodzimy w pojęcie tzw. CDP (Customer Data Platform), czyli platformy danych klienckich czy konsumenckich. Tę rolę także w przypadku firm B2C coraz częściej pełnią rozwinięte systemy Marketing Automation.
Automatyzacja marketingu nie musi być od razu bardzo zaawansowana i spinać większości procesów w firmie. Najlepiej rozpocząć od czegoś mniejszego i relatywnie prostego do wprowadzenia. To może być na przykład wysyłka cyklu e-maili dla nowych kontaktów albo newsletter z dynamiczną treścią. Z czasem wprowadzać kolejne elementy i procesy. Krok po kroku, ale konsekwentnie i na bieżąco rozwijać, doglądać co działa dla nas w automatyzacji, a co nie.
Po kilku miesiącach można mieć już całkiem zaawansowaną maszynę, która pracuje jak sztab pozyskania i obsługi klienta 24 godziny 7 dni w tygodniu.
Użytkownicy iPresso potrafią mieć nawet kilkaset działających non-stop scenariuszy automatyzacji wykonujących pracę już od kilku lat w praktycznie niezmienionej formie.
Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się wysyłać newsletter, przeprowadzić kampanię w wyszukiwarce czy choćby zarządzać sklepem internetowym to z podstawami Marketing Automation naprawdę nie będzie problemu.
Na naszym blogu znajdziesz kilka rad jak lepiej wykorzystać Marketing Automation.
A właśnie, że nie! To jeden z często powtarzanych mitów. Wiele zależy od tego jak się do tego zabieramy, co chcemy osiągnąć i od jakiej skali zaczynamy.
Jeśli chcesz rozwijać firmę i myśleć o jej wzroście (jako pracownik marketingu, sprzedaży i jako niezależny przedsiębiorca) to działasz, tworząc systemy i procesy, które umożliwiają skalowania działalności.
Dla marketerów, którzy od dłuższego już czasu dbają o higienę bazy oraz przede wszystkim o zgody na przetwarzanie danych osobowych i w oparciu o to budują scenariusze automatyzacji - paradoksalnie będzie to działać dobrze, bo daje przewagę konkurencyjną i lepsze dopasowanie się do zmieniających trendów odbiorców.
Dla tych, którzy bazują głównie na ruchu anonimowym pozyskiwanym z serwisów zewnętrznych z wykorzystaniem zewnętrznych mechanizmów i platform łączących cookiesy będzie sporą zmianą i wymusi przestawienie się na komunikację 1st party data. Dodatkowo budowanie własnej bazy, dbanie o właściwe zgody na przetwarzanie danych.
Więcej eksperckich artykułów na tematy związane z marketing automation znajdziesz na naszym blogu Marektingautomagic.pl
Rozwiązania dopasowane do branży. Zbuduj unikalną przewagę z technologią i wsparciem rozumiejącym specyfikę Twojej firmy.
Umów demo